Nový rok, Nové predsavzatia

Nový rok, Nové predsavzatia

Nový rok, Nové predsavzatia

S ´´FITNESS´´ dobou, prišlo aj množstvo ´´odborníkov´´ na zdravé stravovanie a mienka o tom, ako má vyzerať zdravé stravovanie, ktoré sa prenáša do našich Novoročných cieľov v súvislosti s pekným vzhľadom postavy. Nebudeme si klamať, väčšinou práve vzhľad je omnoho väčšou motiváciou našich predsavzatí a na zdravie začneme myslieť, až keď sa začne ozývať. V prvej časti článku si prejdeme upozornenia, ktoré sa týkajú porúch príjmu potravy, možno aj ľudí, ktorí si myslia alebo sa navonok tvária, že ich strava je dokonalá. Prejdeme si pár bodov, na ktoré by ste si mali zodpovedať, aby ste si boli istejší, či je Vaše stravovanie vzhľadom ku Vašemu zdraviu správne a na záver si povieme ako si tento rok nastaviť cieľ lepšie, s pevnými základmi a nepostaviť ho len na úbytku na váhe.

Väčšina ľudí, ktorí si prešli nejakými pokusmi o chudnutie, TRENDMI  ´´FITNESS´´ diét, ale aj bývalých pretekárov sa zmieta v otázke, čo jesť, prečo jesť, ako jesť... čo môžem a čo nemôžem, aby som o rok dosiahol lepšie alebo vôbec konečne nejaké výsledky. Vo veľa prípadoch sa stretávam s tým, že ľudia, bežný ľudia,  vhupnú po Novom roku do drastických diét. Jedia suché mäso, suchú ryžu, bielka, vyhýbajú sa akémukoľvek cukru aj v podobe ovocia a reálne, v domnienke cesty za zdravým, sa o zdravie ochudobňujú tým, že ich jedlo je sústredené na 5 základných potravín, ktoré považujú za clean a konzumujú len tie. Tým sa ale reálne oberajú o množstvo živín, ktoré môžu rôznorodou potravou prijímať. Hlavne v dobe, keď nemáme problém zohnať doslova čokoľvek, či je December alebo ktorýkoľvek z letných mesiacov. 

Ale späť k téme. Zo začiatku toto obmedzovanie - tento cieľ - táto diéta funguje, pretože sme motivovaní. Zmenou stravy začneme chudnúť, všetko je fajn. Časom, ale na základe diéty postavenej na ´´piatich´´ potravinách prichádzajú rôzne problémy, ktoré sa zvyčajne dostavia do 2-3 mesiacoch striktného režimu. Dobre postavená strava by mala týmto problémom predchádzať a Váš život skvalitňovať, nie naopak.

O akých problémoch ale hovorím ? Na aké príznaky by ste si mali dávať pozor?  Tak napríklad : 

  •  problémy s trávením ( nafúknuté brucho, či nepravidelná stolica )
  •  hormonálne problémy ( nepravidelná menštruácia -  dlhodobým výpadkom cyklu amenorea )
  •  vypadávanie vlasov, lámanie nechtov
  •  zvýšený pocit stresu
  •  nespavosť 
  •  slabosť 

Určite si takéto problémy nechcete uhnať Novoročnými predsavzatiami. Mojim cieľom nie je Vás vystrašiť, mojim cieľom je upozorniť na skryté ´´vady´´ rýchlo-pečených Novoročných diét, prípadne upozorniť na ne. Ak sa už nachádzajú vo Vašom živote, predtým ako si dáte ďalší cieľ schudnúť 10kíl, by ste sa mali zamerať na odstránenie týchto problémov. Mojim cieľom nie je Vás vystrašiť, chcem len upozorniť na tieto problémy, ktoré môžu byť spôsobené stravovaním, ľudí, ktorí si myslia, že sa stravujú zdravo a zatiaľ sa nezamysleli nad tým, že riešenie splnenia cieľu, môže byť práve vo vylepšením ich stravovacích návykov a zamyslení sa nad vznikom daného problému. Možno nemusia byť Vašim ďalším cieľom len zhodené kilá, ale celkové zlepšenie kvality Vášho života ( k tomto cieľu ešte podrobnejšie na záver) .

Čo ak si uvedomujem, že niektorý z týchto problémov ma naozaj trápi :

Ak si tieto problémy uvedomíte, neznamená to, že musíte svoju snahu za krajším telom ihneď celú zmariť. To nie, ale neberte ich na ľahkú váhu a začnite hľadať príčinu, možné riešenie problému, ihneď v jeho zárodku. Ak si uvedomujete, že podobné problémy máte a prišlo k nim po zmene stravovania, je na čase prehodnotiť, či je Vaša strava naozaj zdravá a poskytuje Vám to, čo by mala. Tak ako si môžeme ubližovať nezdravým stravovaním, môžeme si ubližovať aj prehnane striktným režimom, ktorý ste si možno naordinovali vy, alebo nejaký ´´profesionál´´ s odkopírovaným jedálničkom a štítkom ´´na mieru... ´´ . To, že má niekto minimum tuku a množstvo sledovateľov neznamená, že jeho telo funguje správne a je zdravé. Nie je to 100% tá správna vizitka. Ak si aj kúpite nejaký plán, jeho výsledkom by namal byť len úbytok na váhe. Jeho výsledok by mal zahrňovať skvalitnenie Vášho živote a mali by ste sa tak vyhnúť hore zmieneným problémom. Ak sa aj vyskytnú, treba čo najskôr hľadať ich riešenie a často krát stač použiť sedliacky rozum. Len tak môžete vydržať a dosahovať stanovené ciele.

Mimochodom, vždy som tvrdila, že veľa pretekárov a ľudí, ktorí sa tvária, že majú zdraví životný štýl pod kontrolou, trpí podobnými príznakmi ako množstvo ľudí s anorexiou. Tu je ale problém o to výraznejší, že ľudia so svalmi, peknou postavou, pene sediacimi džínsami, na prvý pohľad pôsobia zdravšie, no množstvo z nich za zdravým životným štýlom skrýva reálne problémy.

Na jednej strane som zástanca nerozprávať na verejnosti o všetkých problémoch, ktoré máte, pretože ľudia to vždy rýchlo a veľmi radi zneužijú a namiesto dobre mienenej rady s pomocou Vás vysmejú. Ale tak isto nie je dobré, tieto problémy neriešiť. Ak si problém uvedomujete, treba ho riešiť a ideálne je nájsť jadro tohto problému. Tak isto nie som zástancom veľmi rázneho riešenia problému, typu : ,, Mám pocit, že moje problémy vyplývajú zo štýlu stravovania, ktorý vediem, tak začnem jesť všetko, začnem jesť prehnane veľa , lebo doteraz som jedla 1000kcal , tak idem hneď aspoň na 2500kcal´´. Takéto drastické riešenie tiež nie je riešením, pretože pravdepodobne sa dostanete do kolotoča psychických problémov z priberania a tak budete na seba tvrdší v tréningu, prípadne sa budete chcieť vrátiť k striktnému stravovaniu a taaak dookola....

Ani to, že Marika, ktorá ti predala jedálniček za 150€,, je celý deň len suché mäso s ryžou, tvaroh, proteín, ovsené vločky  ( 5 potravín dookola) , ušetrí peniaze a má tehličky na bruchu neznamená, že počas dňa je aktívna, že zvláda všetky činnosti dňa, že má psychickú energiu na riešenie svojich problémov v živote, že je zdravá, že jej telo funguje správne ako má. Taktiež sleduj či Marikine životné zásady a presvedčenia ohľadne jej aj tvojho zdravia,  sú správne. Preto si na ľuďoch , ktorých sledujete - nasledujete a pýtate od nich radu, nevšímajte len veci, ktoré sa Vám na prvý pohľad páčia. Všímajte si ako rozmýšľajú, komunikujú, aké hodnoty preferujú ... Pretože,, to čo robí Marika, ti síce môže priniesť tehličky na bruchu, ale nemusí ti to skvalitniť život. Práve naopak. (Marika je fiktívna postava J )

Zdravý životný štýl a čo by sme za ním mali vidieť, aby sme začali hneď správne, vyhli sa problémom, alebo nezlyhali vždy len preto, že máme zle nastavený cieľ ? Poďte si zodpovedať pár otázok, možno Vám pomôžu tento rok vytrvať. 

  • Zamysleli ste sa niekedy nad tým, že ´´diéta´´ a tréning nemusia pre Vás znamenať len peknú postavu ? 
  • Zamysleli ste sa nad tým, že ak ste už veľa krát zlyhali v cieli dosiahnuť zníženie váhy, bolo to preto, že Váš cieľ, dosiahnuť vysnívanú váhu - postavu, nie je pre Vás dostatočnou motiváciou ?
  • Hľadali ste aj iný cieľ ?
  • Zamysleli ste sa nad tým, či nie sú  aj iné dôvody, ktoré by Vás reálne donútili neprestať ?
  • Zamysleli ste sa nad tým, že možno za cieľom schudnúť, ste prehliadali svoje zdravie, aj to psychické, neprispôsobili ste svoje ciele Vašim denným aktivitám, vrátane práce a domácnosti ?
  • Zamysleli ste sa nad tým, že aj to môže byť dôvodom Vášho zlyhania?
  • Čo ak Vám poviem, že jediný dôvod Vášho zlyhania bude pravdepodobne prehlbovanie Vašich problémov? A ich vyriešenie je jedinou cestou, ako dosiahnete svoj cieľ? 

Poďme sa pozrieť hlbšie na to kde začať, aby Váš cieľ tento rok vyšiel.

Čo ak by Vaším cieľom namiesto násilného chudnutia bolo dosiahnuť novým životným štýlom určitý harmonogram v živote, lepšie zorganizovanie si povinností a času počas dňa, kvalitnejšou stravou zlepšenie spánku a psychickej pohody. Tréningom sa príjemne unaviť (pre lepší spánok) a posilniť svoje telo ( aby ma pri monotónnej - jednostranne zameranej činnosti v práci nebolelo) ? 

Čo sa stane ak tvojim cieľom nebude len nižšia váha, ale budú ním hlavne : 

  •  zlepšené trávenie 
  •  lepší spánok
  •  lepšia imunita
  •  viac psychickej pohody a vyrovnanosti
  •  viac energie pre zvládanie všetkých povinností 
  •  lepší harmonogram dňa 
  •  odstránenie bolesti napríklad chrbta , krčnej chrbtice ... 
  •  zlepšenie hormonálnej funkcie tela atď.

Možno práve toto je pre teba lepšia motivácia, ako len to, že schudneš 10 kíl a dostaneš sa k tomu akýmkoľvek spôsobom. Možno tieto ciele, ktoré som vypísala, budú pre teba dostatočne motivujúce a možno práve preto konečne po rokoch ´´trápenia´´ dosiahneš svoj cieľ. Práve pre tie benefity, ktoré má skutočne zdravý životný štýl prinášať. 

 

Share post:   

Súvisiace články

Progress - Je sa naozaj čím chváliť ?

Je progress aj to, že sme pribrali ? Je sa vôbec čím chváliť? Opäť sa začal kolotoč súťaží a opäť čoraz častejšie sme svedkami toho, že niektoré osoby na internete prezentujú svoje veľké – ´´dokonalé´´ pozadia. Dokonalé som dala do úvodzoviek z jedného dôvodu, pretože nie vždy s týmto slovom súhlasím. Niekedy to je skôr dokonalá ukážka nevkusne odfotených veľkých zadkov, ktoré vyzerajú, že okolo fitka ani nechodia. Fotografie vhodné skôr do porna bez náznaku svalov s hasthagom fitness... Problém nastáva pri nástupe na pódium, keď v príprave treba zhodiť aspoň 10kíl, ak nie viac... a ak aj niečo pod tým tukom bolo, väčšinou to s ním aj odíde a tzv. progress je fuč.Poprípade to veľké nič zostane normálne mäkké nič... tak čo, stálo ten prehnanný ´´progress´´ v podobe objemovky za takýto výsledk, alebo ste čakali niečo iné ? 

Progress - Je sa naozaj čím chváliť ?

Chôdza - Stvorení pre pohyb

Aj keď dnešná zrýchlená doba nám uberá na prirodzenom pohybe, je potrebné nájsť si dôvody PREČO sa hýbať. A môžu byť rôzne. Jedným z nich môže byť vzhľad a ďalším z dôvodov môže byť naše zdravie. Schválne som zdravie uviedla ako druhé v poradí, pretože aj keď sa všetci bijeme do pŕs za to, ako je pre nás naše zdravie to najdôležitejšie, prvým hnacím motorom, prečo sa chceme začať viac hýbať, je často práve vzhľad. O naše zdravie sa začíname zaujímať až kedˇ príde nejaký problém, často už vážneho charakteru. A pritom nám stačí tak málo, aby sme predišli rôznym zbytočným a aj závažným ochoreniam.

Chôdza - Stvorení pre pohyb